Amarant Adviesbureau

ALGEMENE VOORWAARDEN

 

 

Artikel 1                  Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

opdrachtnemer: de gebruiker van de algemene voorwaarden;

opdrachtgever: de partij die de opdracht verleent.

 

Artikel 2                  Toepasselijkheid, offerte en overeenkomst

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes en alle overeenkomsten waarbij goederen en/of diensten van welke aard dan ook worden geleverd door opdrachtnemer, behoudens voor zover van de inhoud van deze algemene voorwaarden schriftelijk wordt afgeweken.
  2. Alle door opdrachtnemer uitgebrachte offertes/aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.
  3. Een overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever komt eerst tot stand nadat opdrachtgever zich tevens met de toepasselijk verklaring van deze algemene voorwaarden heeft verenigd en opdrachtgever, zo nodig, afstand heeft gedaan van de toepasselijk verklaring van zijn eigen voorwaarden.

 

Artikel 3                  Uitvoering van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer dan wel haar werknemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren alsmede op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
  2. Onverminderd het in lid 1 van dit artikel bepaalde, worden de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht door de opdrachtnemer verricht.
    De opdrachtnemer heeft het recht om tijdstip en tijdsduur van de werkzaamheden naar eigen inzicht vast te stellen en in te delen.
  3. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de overeengekomen werkzaamheden door derden te laten verrichten. Alle opdrachten aan derden worden verstrekt op verzoek van de opdrachtgever. Alle daarmee samenhangende en daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van opdrachtgever.
  4. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijk uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten overeengekomen werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de overeenkomst tijdig en in onderling overleg dienovereenkomstig aanpassen en schriftelijk vastleggen. Indien de wijzigingen of aanvullingen als voornoemd financiële of kwalitatieve consequenties hebben zal opdrachtnemer opdrachtgever hiervan tijdig op de hoogte stellen.
  5. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en materialen, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke gehanteerde tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
  6. Opdrachtgever staat in voor de betrouwbaarheid van de aan de opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
  7. Opdrachtnemer en opdrachtgever zijn gehouden elkaar onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang zijn.
  8. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  9. Opdrachtgever machtigt opdrachtnemer om voor de uitvoering van de overeenkomst namens haar op te treden, voor zover dit logischerwijze past in de opdracht.

 

Artikel 4                  Contractsduur
  1. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
  2. Er geldt een opzegtermijn van twee maanden voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen. Opzegging dient per aangetekende brief te geschieden, voor 1 november van elk kalenderjaar
Artikel 5                  Uitvoeringstermijn
  1. Uitvoeringstermijnen en leveringstermijnen zijn voor opdrachtnemer nimmer fatale termijnen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Enkele overschrijding van de leverings- en/of uitvoeringstermijn, door welke oorzaak dan ook, geeft opdrachtgever nimmer het recht op schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of niet nakoming van enige verplichting tegenover opdrachtnemer.
  3. Wijzigingen in en/of aanvullingen op de overeengekomen werkzaamheden, kunnen tot gevolg hebben dat enige genoemde leverings- en/of uitvoeringstermijn wordt overschreden.

Artikel 6                 Annulering

  1. Onder annulering wordt verstaan de mogelijkheid voor opdrachtgever om zonder dat sprake is van enige tekortkoming aan de zijde van opdrachtnemer zich toch van de overeenkomst te bevrijden.
  2. Annuleringsregeling cursusprogramma/conferenties:
  3. Bij annulering van de overeenkomst korter dan drie maanden voor de aanvang van de cursus (een leergang) is opdrachtgever verplicht € 70,00 te betalen, zijnde administratiekosten.
  4. Bij annulering korter dan zes weken voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever verplicht 50% van de prijs te vergoeden.
  5. Bij annulering korter dan acht werkdagen voor de aanvang van de cursus is de volledige prijs verschuldigd.

Annuleringsregeling op opdrachtgever gespecificeerde opdrachten (in-company):

  1. Bij annulering tot 1 maand voor de uitvoeringsdatum van de cursus worden de daadwerkelijk tot dan toe gemaakte kosten in rekening gebracht.
  2. Bij annulering binnen 1 maand voor de uitvoeringsdatum is opdrachtgever de eerste termijn verschuldigd die in de geaccordeerde offerte is opgenomen alsmede kosten die opdrachtnemer reeds heeft gemaakt voor de uitvoering van de opdracht.
  3. Annuleringsregeling verblijf:
  4. Bij annulering meer dan 1 maand voor het tijdstip waarop de eerste horecadienst zou moeten worden verleend is opdrachtgever niet gehouden enige vergoeding aan opdrachtnemer te betalen.
  5. Bij annulering meer dan 14 dagen voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever gehouden 15% van de reserveringswaarde aan opdrachtnemer te betalen.
  6. Bij annulering meer dan 7 dagen voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever gehouden 35% van de reserveringswaarde aan opdrachtnemer te betalen.
  7. Bij annulering meer dan 3 dagen voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever gehouden 55% van de reserveringswaarde aan opdrachtnemer te betalen.
  8. Bij annulering meer dan 24 uur voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever gehouden 85% van de reserveringswaarde aan opdrachtnemer te betalen.
  9. Bij annulering 24 uur of minder voor de aanvang van de cursus is opdrachtgever gehouden 100% van de reserveringswaarde aan opdrachtnemer te betalen.
  10. Bij afspraken die niet 24 uur van tevoren zijn afgemeld zal een factuur t.b.v. €. 75,00 volgen.
  11. Annulering dient schriftelijk te geschieden. Indien niet zoals boven omschreven geannuleerd is wordt geen restitutie verleend, ook niet indien de opdrachtgever van de diensten geen gebruik maakt. Deze regelingen gelden ongeacht de reden van annulering van de dienst.
  12. Opdrachtgever heeft het recht om een andere deelnemer in zijn plaats aan de cursus te laten deelnemen mits deze voldoet aan het door opdrachtnemer gestelde profiel. Indien opdrachtgever geen andere deelnemer in zijn plaats kan laten komen dan geldt deze annuleringsregeling.

 

Artikel 7                  Geheimhouding

Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zijn verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie die zij in het kader van uitvoering van hun overeenkomst over en weer van elkaar hebben verkregen behoudens voor zover openbaarmaking van deze informatie noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht.

Artikel 8                  Intellectueel eigendom

De in het kader van de opdracht door opdrachtnemer tot stand gebrachte rapporten, adviezen, ontwerpen, software etc. blijven (het intellectuele) eigendom van opdrachtnemer, ongeacht of deze aan opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld. Het is opdrachtgever zonder toestemming van opdrachtnemer niet toegestaan deze stukken, rapporten, adviezen, etc. te verveelvoudigen, openbaar te maken of ter kennis van derden te brengen.

Artikel 9                  Opeisbaarheid & ontbinding van de overeenkomst

  1. De vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar:
    – ingeval van overschrijding van enige betalingstermijn door opdrachtgever;

– surseance van betaling;

– faillissement van de opdrachtgever;

– liquidatie van zaken van de opdrachtgever en/of beslag onder de opdrachtgever.

  1. In de genoemde gevallen is opdrachtnemer bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst en alle overige tussen partijen gesloten overeenkomsten op te schorten, dan wel tot ontbinding van deze overeenkomsten over te gaan, één en ander onverminderd het recht van opdrachtnemer schadevergoeding te vorderen.

Artikel 10                Gebreken; klachttermijn

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 14 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 3 maanden na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer.
  2. Na ommekomst van de in lid 1 van dit artikel genoemde termijnen, kan opdrachtgever aan de betreffende klacht geen rechten meer ontlenen.

 

Artikel 11                Honorarium

  1. Het honorarium wordt vastgesteld conform hetgeen daaromtrent is vastgelegd in de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer.
  2. Indien opdrachtnemer met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. Opdrachtnemer mag prijsstijgingen doorberekenen, indien opdrachtnemer kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voorgedaan ten aanzien van bijv. lonen.

 

Artikel 12                Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen 15 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
  2. Indien het verschuldigde bedrag niet uiterlijk op de vervaldatum is voldaan is de opdrachtgever, zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling is vereist, in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van verzuim over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt.
  3. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, ook al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
  4. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer is het opdrachtgever niet toegestaan zijn betalingsverplichting jegens opdrachtnemer te verrekenen met een vordering van de opdrachtgever op opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook.
  5. Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, welke door opdrachtnemer worden gemaakt ter inning van haar vorderingen, komen voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het opeisbare bedrag, met een minimum van € 250,-.

 

Artikel 13                Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor toerekenbare tekortkomingen in werkzaamheden is beperkt tot de daaruit ontstane directe schade, tot maximaal het bedrag van het overeengekomen honorarium/prijs voor de desbetreffende opdracht.
  2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor toerekenbare tekortkomingen in werkzaamheden is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat onder de door opdrachtnemer afgesloten verzekering voor beroepsaansprakelijkheid wordt uitgekeerd, vermeerderd met het voor die verzekering geldende eigen risico. Afschrift van het polisblad wordt op verzoek toegezonden.
  3. In geen geval is opdrachtnemer tegenover opdrachtgever of derden aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, immateriële schade, verlies van klanten, winstderving e.d.
  4. Indien er onder de in lid 2 van dit artikel genoemde verzekering om welke reden dan ook geen uitkering plaats mocht vinden en/of de in lid 1 en 3 van dit artikel bedongen aansprakelijkheidsbeperking om welke reden dan ook niet werkzaam mocht zijn, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor de werkzaamheden van opdrachtnemer, hoe ook genaamd, in ieder geval beperkt tot een bedrag van € 100.000,- per tot aansprakelijkheid leidende gebeurtenis, voor welke vorm van schade dan ook.
  5. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer volledig voor aanspraken van met medeweten van de opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
  6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door handelen of nalaten van door opdrachtgever of opdrachtnemer (met medeweten van de opdrachtgever) bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
  7. De in dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van de door opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden, aan wie derhalve een rechtstreeks beroep op deze bepalingen toekomt.
  8. De in dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van werknemer van opdrachtnemer en de door opdrachtnemer ingeschakelde derden, aan wie derhalve een rechtstreeks beroep op deze bepalingen toekomt.

Artikel 14                Overmacht

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd tot het opschorten van de nakoming van enige verplichting uit hoofde van deze overeenkomst indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan, naast hetgeen daarover in de wet en de jurisprudentie is bepaald, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan of heeft kunnen uitoefenen. Ziekte bij opdrachtnemer, ondergeschikten of ingeschakelde derden, worden daaronder begrepen.
  2. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert (zoals in lid 1 van dit artikel bedoeld), intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
  3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
    Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een het een afzonderlijk contract.

 

Artikel 15.              Persoonsgegevens

  1. In het kader van de opdracht vindt regelmatige uitwisseling van persoonsgegevens plaats. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn gehouden deze gegevens vertrouwelijk te behandelen overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en aanverwante wet- en regelgeving. Opdrachtgever verlangt geen gegevens van Opdrachtnemer die Opdrachtnemer op grond van toepasselijke wet- en regelgeving niet mag verstrekken.
  2. Opdrachtgever houdt zich bij de uitvoering van haar verplichtingen uit hoofde van de opdracht aan alle geldende wet- en regelgeving ten aanzien van de bescherming van de persoonsgegevens. Opdrachtgever neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beschermen tegen onbedoelde of onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen zorgen voor een toereikend beschermingsniveau, daarbij rekening houdend met de stand der techniek en de kosten voor het nemen en uitvoeren daarvan alsmede met de risico’s die met de verwerking gepaard gaan en de aard van de te beschermen gegevens een en ander in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving omtrent de beveiliging en bescherming van persoonsgegevens.
  3. Opdrachtgever garandeert dat hij Opdrachtnemer alle informatie ter beschikking zal stellen die nodig is om de nakoming van de in de AVG en aanverwante wet- en regelgeving neergelegde verplichtingen aan te tonen en audits (waaronder inspecties) door Opdrachtnemer mogelijk te maken en eraan bij te dragen.
  4. Opdrachtgever garandeert dat hij Opdrachtnemer onverwijld (schriftelijk) in kennis stelt, indien sprake is van een “inbreuk in verband met persoonsgegevens” als bedoeld in de AVG (“datalek”), waarbij Opdrachtgever vermeldt welke persoonsgegevens het betreft en welke betrokkenen door die schending zijn getroffen en ook de overige informatie die Opdrachtnemer nodig heeft om aan haar wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen. Opdrachtgever garandeert dat hij alle medewerking zal verlenen aan Opdrachtnemer om het (eventuele) datalek te beoordelen en te kunnen voldoen aan haar eventuele wettelijke (meld)plicht en haar eventuele plicht tot het informeren van betrokkenen.
  5. Opdrachtgever garandeert dat zij Opdrachtnemer onmiddellijk schriftelijk in kennis stelt, indien betrokkenen hun rechten inroepen op grond van de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot persoonsgegevens, zodat Opdrachtnemer in staat kan worden gesteld om aan deze wet- en regelgeving te voldoen.
  6. Opdrachtgever garandeert dat zij Opdrachtnemer onmiddellijk schriftelijk in kennis stelt, indien Opdrachtgever buiten de instructies van Opdrachtnemer om de verwerkte persoonsgegevens op grond van een wettelijke plicht aan een derde ter beschikking moet stellen. Opdrachtgever garandeert voorts dat zij Opdrachtnemer alle medewerking zal verlenen om ervoor te zorgen dat Opdrachtnemer binnen de wettelijke termijnen kan voldoen aan de verplichtingen op grond van de geldende wet- en regelgeving.

 

Artikel 15a.            Verwerking persoonsgegevens

  1. In het kader van de opdracht waarbij Opdrachtnemer als ‘verwerkingsverantwoordelijke’ en opdrachtgever als ‘verwerker’ in de zin van de AVG kan worden aangemerkt, gelden uitsluitend de volgende bepalingen in aanvulling op artikel 14. De zeggenschap over de persoonsgegevens blijft volledig berusten bij Opdrachtnemer.
  2. Opdrachtgever verwerkt de persoonsgegevens uitsluitend in opdracht van en conform de schriftelijke instructies van Opdrachtnemer en uitsluitend voor zover noodzakelijk voor de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de opdracht.
  3. Opdrachtgever omschrijft in een separaat register ten aanzien van de persoonsgegevens: het onderwerp en de duur van de verwerking van de persoonsgegevens, de aard en het doel van de verwerking van persoonsgegevens, het soort persoonsgegevens, de categorieën van betrokkenen, de eventuele doorgifte naar derde landen, de eventuele sub-verwerkers en de wijze waarop de persoonsgegevens zijn beveiligd.
  4. Opdrachtgever zal geen derden en/of sub-verwerkers inschakelen, tenzij de Opdrachtnemer daarvoor voorafgaande schriftelijke goedkeuring heeft gegeven. Opdrachtgever garandeert en verbindt zich er jegens Opdrachtnemer toe dat zij, na verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, met een derde en/of sub-verwerker zal overeenkomen dat deze laatste zich jegens Opdrachtnemer rechtstreeks verbindt tot nakoming van de bepalingen uit dit artikel, als betrof het een eigen verplichting van deze derde en/of sub-verwerker jegens Opdrachtnemer. Onverminderd het voorgaande blijft de Opdrachtgever volledig aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen van deze derde en/of sub-verwerker.
  5. Opdrachtgever houdt de persoonsgegevens die zij verwerkt in het kader van de uitvoering van de opdracht geheim en zal alle nodige maatregelen treffen om geheimhouding van de persoonsgegevens te verzekeren. Opdrachtgever garandeert dat zij de verplichting tot geheimhouding tevens oplegt aan haar personeel en alle door haar ingeschakelde (hulp)personen.
  6. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aanspraak van medewerkers van de Opdrachtgever of overige derden jegens Opdrachtnemer in verband met een schending door Opdrachtgever van het bepaalde in dit artikel en vergoedt daarmee samenhangende gemaakte kosten door Opdrachtnemer.
  7. Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van de opdracht en/of in strijd handelt met de geldende wet- en regelgeving, is Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade en buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten die Opdrachtnemer daardoor lijdt of heeft geleden. Opdrachtgever stelt Opdrachtnemer schadeloos voor alle claims, acties, aanspraken van derden en voor verliezen, schade of kosten die aan de zijde van Opdrachtnemer vallen en die rechtstreeks of indirect voortvloeien uit of tot stand komen in verband met een tekortkoming van de opdracht en een overeenkomst door opdrachtgever en/of het niet-naleven van de geldende wet- en regelgeving door Opdrachtgever.
  8. Persoonsgegevens die betrekking hebben op Opdrachtnemer mogen niet zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer door of namens de Opdrachtgever verwerkt worden in een land dat geen lid is van de Europese Unie.
  9. Indien de opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is geëindigd, zal de Opdrachtgever, naargelang de keuze van Opdrachtnemer, alle persoonsgegevens wissen of deze aan Opdrachtnemer terugbezorgen, en bestaande kopieën verwijderen, tenzij opslag op grond van een wettelijke bepaling verplicht is.

 

Artikel 15b.            Verwerking persoonsgegevens

  1. In het kader van de opdracht waarbij Opdrachtnemer als ‘verwerker’ en Opdrachtgever als ‘verwerkingsverantwoordelijke’ in de zin van de AVG kan worden aangemerkt, gelden uitsluitend de volgende bepalingen in aanvulling op artikel 14. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de verdere verwerking van de door Opdrachtnemer aan hem verstrekte gegevens.
  2. Opdrachtgever garandeert dat aan Opdrachtnemer alleen persoonsgegevens worden verstrekt, indien en voor zover Opdrachtgever hiertoe gerechtigd is. Opdrachtgever zal de betreffende personen op de hoogte brengen van eventueel van hem of haar geregistreerde persoonsgegevens en de wijze waarop, wanneer en voor welk doeleinde deze gegevens worden verwerkt.
  3. Opdrachtnemer zal de persoonsgegevens uitsluitend verwerken op basis van de schriftelijke instructies van Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de opdracht, dan wel in verband met een wettelijke verplichting.
  4. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen elke aanspraak van medewerkers van de Opdrachtgever of overige derden jegens Opdrachtnemer in verband met een schending door Opdrachtgever van het bepaalde in dit artikel en vergoedt daarmee samenhangende gemaakte kosten door Opdrachtnemer.
  5. Opdrachtnemer houdt de persoonsgegevens die zij verwerkt in het kader van de uitvoering van de opdracht geheim en zal, voor zover het in haar macht ligt, alle redelijke maatregelen treffen om geheimhouding van de persoonsgegevens te waarborgen. Opdrachtnemer zal iedere redelijke inspanning verrichten om de verplichting tot geheimhouding tevens op te leggen aan haar personeel en alle door haar ingeschakelde (hulp)personen. Opdrachtnemer informeert Opdrachtgever onmiddellijk nadat Opdrachtnemer kennis heeft genomen van een datalek met betrekking tot de verwerking van de persoonsgegevens. In geval van een datalek zal Opdrachtnemer, voor zover het in haar macht ligt, alle redelijke maatregelen treffen om de gevolgen van het incident te beperken en/of een nieuw incident te voorkomen.
  6. Opdrachtnemer zal ervoor zorgdragen dat de persoonsgegevens niet buiten de EER worden verwerkt, tenzij opdrachtgever daar schriftelijke toestemming voor heeft gegeven.
  7. Opdrachtgever geeft aan Opdrachtnemer toestemming tot het inschakelen van derden en/of sub verwerkers.
  8. Indien de opdracht is geëindigd, zal Opdrachtnemer, naargelang de keuze van Opdrachtgever, alle persoonsgegevens wissen of deze aan opdrachtgever terugbezorgen, en bestaande kopieën verwijderen, tenzij opslag op grond van een wettelijke bepaling verplicht is.

 

Artikel 16               Toepasselijk recht; Geschillen

  1. Op deze voorwaarden, alsmede op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is het Nederlands Recht van toepassing.
  2. Alle geschillen voortvloeiend uit deze overeenkomst(en) of de Algemene Voorwaarden zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter te Almelo.